Ontwikkeltraject

In de voedingsmiddelenindustrie en retail is onderscheid van essentieel belang.
Daarom geloven wij bij Epos niet in een standaard assortiment, maar ontwikkelen wij klantspecifieke concepten en smaakoplossingen. Hieraan vooraf gaat een proces van marktonderzoek en stellen wij tweejaarlijks een trendanalyse op.

Stap 1

Stap 1: Marktanalyse & trendwatching

Ons trendteam houdt de consumententrends scherp in de gaten. Hierin is de samenwerking tussen het interne trendteam, externe trendwatchers en de stakeholders binnen onze moederorganisatie van groot belang.

Epos is onderdeel van de Bieze Food Group, een groep bedrijven die allen actief zijn in diverse segmenten in de voedingsmiddelenmarkt. BFG is op haar beurt weer onderdeel van onze Duitse moedermaatschappij Wernsing. Van elkaar leren wij over diverse trends, markten, doelgroepen en producten.

Onze medewerkers gaan geregeld op trendtour en zijn aangesloten van diverse kennis-groepen. Zo verzamelen wij veel kennis en ervaring vanuit de markt.

Stap 2: Clusteren van trends

Tweejaarlijks levert ons trendteam een rapport op met daarin de belangrijkste trends in de markten waar onze klanten actief in zijn.

Hier wordt bepaald op welke trends wij ons gaan focussen in het jaar na oplevering.

Voorbeelden hiervan zijn, op het gebied van gezondheid, trends als ‘reductie van suikers en zout’ of ‘E-nummer reductie’.

Als we kijken naar trends als gemak of genieten, zie je weer duidelijk andere mogelijkheden waar wij met nieuwe concepten op kunnen inspelen.

Stap 3: Productontwikkeling

Nadat de trends geclusterd zijn en de focus voor het komende jaar vastgesteld is, start onze afdeling Research & Development met het ontwikkelen van producten die passen bij de gegeven trends.

Onderdeel van dit proces zijn inkoop van grondstoffen die voldoen aan de strenge eisen van de wetgeving en diverse smaaktesten.

Stap 4: Klantspecifieke oplossingen

Zodra er smaakrichtingen zijn ontwikkeld en de mogelijkheid is gecreëerd om nieuwe concepten te ontwikkelen, gaat de verkoopafdeling met onze klant om tafel.

Wij geloven dat alleen klantspecifieke producten en concepten kunnen slagen, daarom kijken wij altijd gezamenlijk waar de kansen in de markt liggen.

Zo ontstaan er unieke concepten en producten, als een Paasrollade, een barbecuespies, een gourmetpakket, een vierkante hamburger, noem het maar op..

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief