Eet minder zout

Eet minder zout

We eten steeds meer zout in onze dagelijkse voeding. Ons lichaam heeft zout nodig, maar teveel zout kan nadelige gevolgen hebben voor onze gezondheid. Een goed voornemen dus om minder zout te eten.

Ons lichaam kan niet zonder zout, deze stof hebben we nodig voor verschillende processen in het lichaam. Bijvoorbeeld voor het regelen van het vocht, het prikkelen van de zenuwen en het samentrekken van spieren. Je hebt dus een minimale hoeveelheid zout per dag nodig. Echter consumeert meer dan 85% van de bevolking meer dan de aanbevolen maximumrichtlijn van 6 gram per dag. Mannen krijgen gemiddeld 9.9 gram zout per dag binnen en vrouwen 7.5 gram per dag. 3 gram lijkt niet veel, maar dat komt neer op zo’n kilo zout per jaar te veel. (Bron: Nierstichting Nederland) En wanneer je teveel zout eet, kan je een hoge bloeddruk krijgen en wordt de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Te veel zout als smaakmaker, kan ook leiden tot nieraandoeningen, omdat het de nieren belast. Goed voornemen dus om minder zout te eten.

Verse voedingsmiddelen, zoals vlees, kip, kalkoen en vis, bevatten van nature weinig zout. Wanneer vlees of vis gekruid, gepaneerd of gemarineerd is, bevat het doorgaans veel zout. Hetzelfde geldt voor bewerkte vleessoorten als rookworst, knakworst, hamburgers, saucijzen en slavinken.

Hoe kan de versspecialist bijdragen aan gezondere voeding?
  • Gebruik smaakmakers. Leve de kruiden, peper (vooral de mengelingen van verschillende soorten) en paprika! Maar ook geroosterde pijnboompitten en sesamzaadjes zijn uitstekend.
  • Geef de voorkeur aan zelfgemaakt. Bouillonblokjes bevatten doorgaans te veel zout. Kruidentuiltjes en ingevroren zelfgemaakte bouillon zijn betere alternatieven.
  • Kruid salades met vinaigrettes op basis van fruitazijn en pittig smakende olijf- of notenolie.
  • Gebruik eerder diepvriesgroente dan groente uit blik. Gebruik je die laatste toch, dan kun je ze het beste een paar keer met water spoelen.
  • Laat rijst en pasta koken zonder er zout aan toe te voegen en voeg er gesnipperde en gebakken ui aan toe.
  • Fris een flauw gerecht op door tegen het einde van de bereiding twee scheutjes azijn of citroensap toe te voegen.
Om u ook een aantal makkelijke kruidenmixen aan te kunnen bieden, hebben wij een nieuwe lijn producten ontwikkeld met minder zout. Het gaat hierbij om de meest voorkomende kruidenmixen; zoals gehaktballenmix, shoarmakruiden, kipkruiden etc... Mixen met minder zout, maar wél met dezelfde smaak zoals u van ons gewend bent.

En we hebben direct wat lekkere recepten samengesteld:
- Kip in Braadzak
- Winterse gehaktballen
- Oosterse Slavink
- Burger Wrap
- Broodje Zeekop (shoarma)
- Delicate Rosbief

Om uw klanten te kunnen informeren over de concepten die u aanbiedt met minder zout, hebben wij instore posters laten ontwikkelen, die u gratis ontvangt als u één van de producten van Epos met minder zout besteld. Vraag uw rayon manager naar deze actie.
Delen
Meer nieuws

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief

Vis van de maand: Poon

Vis van de maand: Poon

Poon is vis van de maand november! Deze prachtige vis trekt met zijn rode kleur en aparte kop gelijk je aandacht.
 

Epos introduceert exclusief kruidenassortiment voor de versspecialist

Epos introduceert exclusief kruidenassortiment voor de versspecialist

Epos introduceert een unieke lijn van vijftien kwalitatief hoogwaardige allergeenveilige kruidenmixen, verpakt in een speciaal bewaarblikje en allen met een unieke smaaksensatie én combinatie.
 

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief